Almere Island Race
Eindelijke weer eens een wedstrijd die door gaat. De Almere Island Race is een Marathon. Er wordt een lange Course Race baan uitgelegd en dan wordt er of een duur race, wie vaart de meeste rondjes in een bepaalde tijd of een aantal heats gevaren.

Er was goede wind voorspeld maar ook veel regen.

Vandaag werd er gekozen voor 2 heats. Voor de grote mannen 3 rondjes voor de mindere 1.
De start was bijzonder: Halve winds starten. De startboot vaart tegen wind in over de startlijn en je mag alleen achter de boot langs starten. Hierdoor zijn de surfers die bij de aan-de-windse boei starten minder in het voordeel.

Invaren:
De wind leek redelijk hard, dus de GT85 met Daytona 8.3 opgetuigd, nog voor de skippersmeeting was ik al even het water op. Kon niet planeren. Na de skippersmeeting verder het water op gegaan. Daar kon ik wel planeren, maar het was wel duidelijk dat de 8.3 te klein was om hoog aan de wind te kunnen varen. Dus snel terug naar de kant voor de R-Type met 9.5. Na het omtuigen was ik enkele minuten voor de start bij het start gebied.

Heat 1:
Heel de heat regen.
Ik had heel de timing voor de start gemist, dus moest op andere en op de startboot af gaan. Start was niet slecht, zat wel ergens achteraan het veld, enig sinds richting de downwind kant van de startlijn. Ik merkte al snel dat ik niet genoeg hoogte kon lopen om boei 1 te halen, eerste rak was toch redelijk upwind. Na 2x overstag was ik ruim voorbij boei 1 bijna voor het clubhuis. Vandaar uit kon de grote upwind richting boei 2 beginnen, waar die ook zou mogen zijn. Ik ben maar gaan upkruisen, zolang er nog surfers hoger aan de wind waren zou ik er vast nog niet voorbij zijn. Na 3x overstag zat ik in meer wind en ging strak aan de wind. Ik kreeg zelfs al weer formula boards in zicht. Tot mijn verbazing ging ik al recht richting Boei 2 die blijkbaar net voor een eilandje lag. Helaas kon ik hem op een meter of 5 na niet halen en moest dus nog een keer steken. Maar kijkend naar andere surfers was ik veel beter uitgekomen dan andere en had ik veel goed gemaakt. toen downwind. Weer die vraag, waar naar toe, waar waren we ongeveer gestart? Ik ging niet super ruim, er zat een formula board ongeveer naast me die veel ruimer, maar wel langzamer ging. Zelfs na mijn eerste gybe kruisde ik net achter hem langs. Na mijn volgende gybe was ik hem wel kwijt. Ik gybe ook te vroeg en kwam te hoog uit, en moest dus nog 2x gyben om om de 3de boei te komen. Na de eerste ronde had ik kunnen stoppen en me aan sluiten bij de mindere jongens, waar ik echt bij hoor. Maar ik was zo lekker bezig dat ik graag nog wat extra wilde en heb toen besloten 3 rondjes te doen.
2de ronde begon hetzelfde, kon de 1ste boei niet in 1x halen. 2de boei ging weer best goed. Bij de 3de boei kwam ik weer niet echt mooi uit. Plus het downwind stuk werd erg zwaar, ik ging nu ruimer en had nu meer last van de golven.
3de ronde was het bij de 1ste boei weer het zelfde, niet in 1x te halen. Dit keer te veer door gevaren bij de 2de boei, kwam een stuk te ver uit dan nodig was geweest. Downwind eens geprobeerd hoe ruim ik kon/durfde. Eerst met 2 voeten in de voetbanden. Maar dat voelde heel eng. Met 1 voet in het midden op de vin en 1 in de voetbanden en dan gewoon recht met de wind mee kon ik rustig planerend richting de 3de boei. Daar aangekomen was de startboot weg. Gelukkig kwam ik die opweg naar de finish bij het clubhuis nog tegen. Bijna 1,5 uur over de 3 rondjes gedaan.
De meeste formula jongens waren al 20 minuten ofzo op de kant toen ik ging eten. Ik had verwacht na 10 minuten al weer het water op te moeten, maar de wedstrijdleiding nam rustig de tijd.

Heat 2:
In de 2de heat bleef het gelukkig droog, daardoor was het zicht ook een stuk beter.
Na twijfel of ik niet mijn R13 65cm moest pakken om nog hogere aan de wind te kunnen varen toch maar besloten met de R12 te blijven varen, het downwind rak was het zwaarste en zou met de R13 alleen maar zwaarder worden.
Ik had geleerd van de eerste heat. Ik ben helemaal bij de boven-windse-boei gestart, in de hoop boei 1 in 1x te halen. Ik kwam iets downwind richting de startlijn, kijkend naar de boot kon ik redelijk goed starten. De boot kwam voor mij een golf tegen en kwam helemaal los uit het water (respect voor de jongens in de boot.) De 1ste boei kon ik nu net halen, ging overstag en lag direct best goed. Al snel werd duidelijk dat de wind iets was gedraaid en boei 2 nu moeilijk te halen was. Er was nu een lenger 2de rak nodig om boei 2 te halen. Daarna ruim terug naar boei 3. Dit keer ging ik weer met mijn achterste voet uit de voetbanden richting de boei, ik ging best goed, kon de boei heel lang niet zien, dacht te hoog te zitten, maakte een gybe, en net daarna zag ik de boei liggen, ik had hem in 1x kunnen halen. Dat kun je ook in de GPS -Track goed zien.
2de rondje was ik iets te krap met het ronde van de boeien.1ste boei in 1x gehaald, iets te vroeg overstag waardoor ik een stuk upwind moest dobberen om de boei te halen, maar veel beter dan de eerste heat. Bij de 2de boei dacht ik heel mooi uit te komen. Helaas ging dat net niet en raakte ik met mijn board en mijn zeil de boei waardoor ik viel. Balen. Naar de 3de boei iets minder ruim gevaren maar wel met 2 voeten in de voetbanden.
3de rondje ging erg goed, 1ste boei gehaald zonder problemen, opweg naar de 2de boei zie ik de boei omvallen, zie een bootje en vraag me af of de boei wordt weggehaald. Ja hoor, kom een ongeveer 400 meter voor de oude plaats van boei 2 een wedstrijd boot tegen met de boei. Ik twijfel even, ben ik te laat? Nee ik maak mijn rondje af, maar vond wel dat ik nu kon gyben, ik was om de boei heen. Nu kon ik ruim richting het vlakke ondiepe water, 1 gybe was daar genoeg om de 3de boei te halen. Toen terug naar de surfclub. die haalde ik niet in 1x. Nu was ik een stuk sneller rond: 1.06 had ik maar nodig. Stuk beter. En dat met vallen. Dat had onder het uur moeten lukken.

Al met al een heerlijke en leerzame wedstrijd gevaren. Ik hoor niet bij de topper, mijn materiaal is daarvoor ook niet geschikt. Maar als ik hoor hoe moe iedereen was is wel duidelijk dat ik een heel makkelijk varend setje heb, als we nog 1 rondje extra hadden moeten/mogen doen had ik die makkelijk nog mee gevaren.

Almere Haven

11:30 0.25 uur Wind: W
Board: AHD GT 85 - Drake R13 Race 60cm
Zeil: North Daytona 8.3 - North Viper 75 490cm - Unifiber Freerace/Slalom 220-280
  Test varen/trimmen voor de wedstrijd. Met 8.3 niet nauwlijks in plane te komen, dus snel terug naar de kant voor mijn 9.5.
12:15 3.75 uur Wind: W
Board: AHD GT 85 - Deboichet R12 M 64cm
Zeil: North R-Type 9.5 - North Viper 75 490cm - Unifiber Freerace/Slalom 220-280
  Setje liep weer goed. Ik heb getwijfeld om de R13 65cm te pakken om nog beter hoogte te lopen. Maar was bang dat het downwind rak dan zwaarder/moeilijker zou worden en dat was nu al heftig genoeg. De R-Type vaarde licht en genoeg power. Was lang niet zo moei als de jongens op formula setje.