Slalom Dagje, eerste keer RAM F9
Wind was 25 a 35 knopen voorspeld. Leek mij veel, en dat had ik goed ingeschat.
Eerst even langs het strand gereden om te kijken hoe het daar was en om even een aantal bekenden een handje te schudden. Daar stond iedereen te dobberen en Jurjen was een 7.3 aan het optuigen. Toen Jurjen het water op ging moest hij eerst een heel stuk dobberen voor hij goed kon planeren. Langs de kant was gewoon minder wind. Ik had geen zin in Slalom op zee, en ben dus door gegaan naar Kabbelaarsbank.

Heb even getwijfeld tussen 7.3 en 8.4. Beide zou moeten kunnen, maar had het gevoel dat de wind nog wel eens toe kon nemen. Dus toch maar voor de 7.3 gekozen.

iSonic 111 met RAM F9 7.3
Was de eerste keer dat ik de 7.3 optuigde, dus dan duurt het altijd wat langer, juiste trim zoeken, latten op juiste spanning zetten, giek lengte is altijd even zoeken. Ik vond dat het zeil wat weinig loose-leech had, zelfs op max trim.
Qua vin gekozen voor de SL2 42cm, fijn als licht weer vin voor een 7.3.
Op het watet viel al snel op dat het zeil slecht omsloeg. Profiel was erg diep, dat had ik niet verwacht van de F9. Misschien zitten de VTS stippen niet helemaal goed in het zeil. Het zeil voelde lekker, genoeg power om vroeg aan te planeren.
Ik had heel de tijd last met het onderlijk, zat steeds tegen mijn achterste voetband, niet echt fijn. Zelfs het verder naar achteren zetten van de mastvoet hielp niet. Wind nam wel steeds meer toe, keertje extra trimmen, en tijd voor een kleinere vin. Niet dat de 42cm te groot werd, maar hoopte dat het zou helpen tegen het zeil tegen voetband probleem. Dus de 42cm SL2 gewisseld voor zijn 38cm broertje.
Met de 38cm liep het net wat rustiger, snelheid leek ook iets hoger. Maar had mijn GPS niet bij om dat te meten. Het zeil tegen voetband probleem leek iets minder, maar was er nog wel. Wind nam zo ver toe dat ik nog maar wat meer trim op het zeil heb gezet, zo ver als ik had dacht dat normaal max trim was, 5cm voorbij MAX. Daarmee werd het omslaan van de Cambers helemaal goed (misschien iets te veel latten spanning op de cambers.)
Heel de middag veel race gybe-jes gemaakt. In het begin niet doorgeplaneerd, maar na een paar keer gingen ze verbazing wekkend goed. Tegen het einde werd ik wat moeier en planeerde ik ze niet meer allemaal door. Nog wel een paar rakjes aan het sparren geweest met BEL-116.

Al met al lekker gevaren, fijn zeiltje, lekker weer.

Kabbelaarsbank

13:00 0.75 uur Wind: ZW 15/21 kts
Board: Starboard iSonic 111 - Deboichet SL2 42cm
Zeil: North RAM F9 7.3 - North Platinum(09) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Eerste keer met een RAM F9. De 7.3 was de eerste. Trim was even zoeken, ik vond de buik wel erg diep en de loose-leech wel relatief weinig, zelfs tegen max. trim. Cambers slaan, bij genoeg wind best goed om, oke het is geen Daytona. Zeil is zeer stabiel, zelfs in harde vlagen, mijn gevoel zegt me dat ik het zeil veel langer kon houden dan ik met mijn Daytona kon. Gijpen ging makkelijk, niet gevallen. Was begonnen met mijn 42cm SL2 omdat de wind wat minimaal leek, maar de wind werd steeds harder, dus naar de kant voor een kleinere vin.
13:45 1.5 uur Wind: ZW 18/25 kts
Board: Starboard iSonic 111 - Deboichet SL2 38cm
Zeil: North RAM F9 7.3 - North Platinum(09) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Controle en snelheid waren met de 38cm stuk beter dan met de 42cm, daarmee begon ik intussen te vliegen. Gyben ging goed, veel doorgeplaneerd. Mooi setje, balans voelde goed, downhaul nog voorbij Max getrimmed, toen kwam de loose leech er beter in, misschien moest het ziel ook nog gewoon rekken, was pas voor de eerste keer opgetuigd en nat.