Mooie zomerse middag en mijn Formula doop
De voorspelling voor woensdag was beter, maar op woensdag had ik afspraken staan die ik niet kon verzetten.
Dus nog maar even vanmiddag en avond gegaan. Was er na na 16:00. Was er nauwlijks wind.
En volgens de weer sites was er toch echt wind en zou de wind gaan toenemen. Na even wat mensen gesproken te hebben besloten om mijn Formula set (11.0) op te gaan tuigen. Marius zou mee gaan het water op, mooi, kan ik kijken hoe het moet met z'n grote set.

F2 FX 100 met Warp 11.0
Na optuigen en een eerste poging tot trimmen van het zeil snel het water op, de baai uit dobberen en ook op het grote water dobberen.
Zou het dan toch echt te weinig waaien? Maar al snel kwamen de eerste vlagen. Marius ging als eerste pompen. Ik ging het ook proberen, beide vielen we stil. Volgende vlaag, ik begin met pompen, maar val stil Marius komt wel in Plane... Meer ervaring?
Bij de volgende vlaag lukt het ook mij om in plane te komen, dus achter Marius aan.
He he eindelijk goed planeren op mijn eigen Formula, daar was ik al een half jaar op aan het wachten.
Richting Herkingen leek de wind duidelijk harder, daar viel steeds goed te planeren, terwijl voor het restaurant van de Grevelingendam geen wind leek te staan, dus na 3 rakken meer in de buurt van Herkingen gebleven. Wat gewerkt aan de trim, afstelling trapeze lijnen, voetbanden en giekhoogte. Setje begon steeds iets beter te voelen, maar vond niet dat ik al echt lekker op het board stond, zeil voelde ook niet echt lekker. In de buurt van Herkingen werden de vlagen echter steeds harder dus weer een rak terug naar de kant. Daar kwam ik Marius weer tegen die melde dat hij naar de kant ging. Ik wilde nog even door en ging nog een keer richting Herkingen (Dom!) Tot halverwege niks aan de hand, vaarde nog best redelijk. Maar de vlagen werden hard en de golven hoog. Dus steed hoger aan de wind gaan varen, maar zelfs dat hielp niet echt meer, echt totaal geen controle.
Overstag gegaan en een poging gedaan om terug richting de kant te komen. Maar door de harde vlagen en het begrek aan controle kon ik niet ruim varen om terug naar de kant te komen, enige wat ik kon is of hoogte lopen en bij Herkingen aan de kant gaan of zeil open, achterop het board gaan staan en enigsinds halve wind richting de windmolens. Bij de wind molens was de wind iets minder en de golven duidelijk lager, dus hier ruim gevaren om hoogte te verliezen, overstag en toen zo ruim al sik durfde richting de kant. Dat lukt een heel stuk tot ik weer harde vlagen te gen kwam. Toen weer wat hoogte moeten lopen om niet omver te worden geblazen. Na nog 2x overstag toch bij het ondiepe gekomen, even afgestapt maar toch snel richting de kant gegaan. Blij dat ik alles heel had weten houden de kant op gegaan: LEEG!
Niet de beste manier om je Formula spullen te leren kennen. Het was soms echt behoorlijk eng.

iSonic 111 met RAM F9 7.3 en S07 39cm
Na wat eten en bijkomen mijn 7.3 opgetuigd. Dat was opstappen en genieten, controle, licht en rustig. Eerst een paar rakjes in de baai met een paar heel erg lekker gybjes. Daarna het grote water op gegaan, opzoek naar Marius. Na een paar rakken zag ik aan de overkant een Vapor varen, na een rakje opkruisen kwam ik hem tegen, gyben en er achteraan. Samen veel lange rakken gemaakt, vanaf de windmolens naar Herkingen en weer terug. Marius was vaak net iets sneller, zeker in ruime rakken. Maar het verschil was klein. Op die afstand liep hij nog geen 20 meter uit. Na een keer stoppen mast voet 1cm naar achteren en toen was ik zeker net zo snel zo-niet zelf sneller. Zo nog een paar rakken gedaan tot de wind zo ver af nam dat we nog maar met moeite in Plane kwamen, ruim rak naar de kant genomen en gestop. Dat was even lekker, leuk en erg leerzaam. En wat doet die S07 het goed in verschillend omstandigheden, geen spinouts.

F2 FX 100 met Warp 11.0
Marius ging aftuigen, ik heb toch nog maar even mijn 11.0 gepakt. Wind was nu duidelijk minder en stabieler.
Het ging nu een heel stuk beter, al stonden moet voetbanden nog steeds te groot en stond ik nog steeds niet echt relaxed. Kon wel het board beter op zijn rail laten lopen. Wat kun je met z'n Formula snel grote afstanden afleggen. Had nog steeds veel druk op mijn achterste hand en een log gevoel, volgende keer mijn downhaul maar eens verder aantrekken.

Zag thuis dat de wind tot 18 a 20 knopen was aangetrokken toen ik nog met mijn Formula aan het varen was!! Veel te veel wind voor een 11.0 en zeker voor iemand die geen ervaring met formula heeft.

Hopelijk binnenkort weer een kans om formula te trainen, moet namelijk nog veel oefenen.


Grevelingendam

16:45 1 uur Wind: N 8/20 kts
Board: F2 FX 100 III - Deboichet R17 S 70cm
Zeil: North Warp F2008 11.0 - North Platinum 550cm - Maui Sails Carbon 230-290
  In het begin te weinig, aan het eind veel te veel wind. Veel kunnen afstellen, voetbanden stonden veel te groot en zijn nu nog niet helemaal goed, trapeze touwtjes lijken al beter. Te weinig downhaul aan het zeil gegeven. Te veel druk op mijn achterste hand. Na een half uurtje werd de wind snel harder en werd het echt overleven. En dat de eerste keer wat langer op een Formula.
18:15 1.5 uur Wind: N 12/18 kts
Board: Starboard iSonic 111 - Select S07 39cm
Zeil: North RAM F9 7.3 - North Platinum(09) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Setje liep super lekker, eerste keer met de S07 39cm: Fijne vin, geen spinouts, kon goed hoogte lopen en controle was ook goed. Zelf met minimale wind geen spinouts. Mastvoet nog een centimeter naar achteren en snelheid ging direct iets omhoog.
De RAM voor het eerst met 4 cambers gevaren, iets lastiger op en aftuigen, en duidelijk iets stijver en meer power.
20:00 0.5 uur Wind: N 9/13 kts
Board: F2 FX 100 III - Deboichet R17 S 70cm
Zeil: North Warp F2008 11.0 - North Platinum 550cm - Maui Sails Carbon 230-290
  Setje liep al beter, wind was rustiger en stabieler. Kon goed hoogte lopen, ook ruim ging niet slecht. Downhaul moet zeker verder. Had nog steeds te veel druk op mijn achterste hand. Ook de voetbanden stonden nog niet lekker: Ik moet nog flink trimmen.