Materiaal Pech
Er was best veel wind voorspeld, laatste dagen nam de voorspelling alleen maar toe. En dan ook nog een weekend met NK/BK en het vieren van 40 jaar surfen in Nederland: Kom maar op.
Ik was wat laat, hoorde via de telefoon al dat er Formula zou worden gevaren, dus voor mij geen officele wedstrijd. Gelukkig was het voor een NK/BK weekend helemaal niet druk, om 11:00 kon ik nog op de Rotonde aan het water parkeren.
Er zou een amateur slalom wedstrijd worden gehouden, maar ook die ging niet door. Dus een dagje vrij varen.

iSonic 111 - RAM F9 8.4
Wind leek niet al te hard, maar er stond toch echt wind, en aangezien Martijn maar max 7.8 heeft koos ik voor mijn iSonic, anders zou hij helemaal niet bij kunnen houden. Als de wind er was was het leuk, maar vaak dobberen omdat de wind weg viel.

F2 FX III 100 - R-Type 9.5
Martijn wilde stoppen omdat hij met 7.8 te klein stond. Ik wilde mijn GT85 gaan pakken, maar toch maar besloten om de Formula met 9.5 te pakken, dan kon Martijn met mijn RAM 8.4 en GT85 het water op. Wilde de Formula al gaan verkopen, maar kreeg de tip om toch eens met een kleiner zeil dan de 11.0 te proberen, dus dan de R-Type 9.5 er op. Wilde de 70cm R13 pakken, maar die paste niet goed. Dus dan de 65cm er maar onder. Vaarde lekker, makkelijker dan met de 11.0. Helaas eindigde het met het breken van de bout van de pees van de baseplate, gelukkig in het ondiepe dus stukje terug lopen en niet hoven te zwemmen.

GT85 - R-Type 9.5
Heerlijk. Vaarde echt lekker: Die formula gaat de deur uit! De GT85 vaart zo veel makkelijker. Nog een rakje achter Ingmar aan gevaren, kon hem niet bij houden, maar miste geen hoogte. Downwind is de GT85 is veel fijner. Toen ik wilde stoppen nam ik de ingang bij het restaurant. Ik dacht in het midden te varen en dat het daar wel diep genoeg zou zijn. NEE. Klap, ik in knie diep water. Was bang voor de vinbox, keek daar eerst, alles leek heel. Toen de neus: Dikke scheur. Naar de kant gegaan met de neus uit het water.

Niet mijn beste dag, vlagerige wind en dan een Baseplate kapot en een scheur van 42cm in mijn GT85. Ik heb weer wat te doen thuis.

Grevelingendam

Aanwezig: Martijn (Volvosurfer)

14:00 1 uur Wind: N/NW
Board: Starboard iSonic 111 - Deboichet R10 S 46cm
Zeil: North RAM F9 8.4 - North Platinum(11) 490cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Weinig wind, in de vlagen liep het goed, hoogte lopen ging ook als de wind minder was nog best redelijk.
GPS pas na een half uurtje aangedaan.
15:30 0.75 uur Wind: N/NW
Board: F2 FX 100 III - Deboichet R13 S 65cm
Zeil: North R-Type 9.5 - North Viper 75 510cm - Maui Sails Carbon 230-290
  Om te kijken of ik Formula met een kleiner zeil leuker vind, mijn R-Type 9.5 maar eens opgetuigd op mijn Formula. Wilde eigenlijk mijn R13 70cm er in doen, maar die past toch niet goed. Dus toch maar de 65cm er onder gedaan. Combi voelde wel goed, zeil niks te klein, vin niet te veel te klein, al had hij misschien iets groter gemogen om nog beter hoogte te lopen. Zeil voelde veel prettiger dan mijn 11.0. Opheisen, gijpen overstagen waren goed te doen. Ben een paar rakjes met Cobus opgevaren richting de startlijn van het NK. Kon zelfde hoogte lopen, maar miste iets in snelheid. Wel viel op dat ik veel sneller overstag ging dan een ervaren Formula surfers als Cobus, duidelijk voordeel van de R-Type. Hoogte lopen was leuk, maar ruim was best wel eng. Board voelt ook een beetje log aan.
In het ondiepe net buiten de baai val ik in het water, wil beachstarten, duikt mijn mastvoet in het water, dat is gek: Was mijn Baseplate kapot, ik had de pees vastgezet met een patentbout uit deur beslag.. Blijkbaar niet zo sterk.
16:45 0.5 uur Wind: N/NW
Board: AHD GT 85 - Deboichet R13 S 65cm
Zeil: North R-Type 9.5 - North Viper 75 510cm - Maui Sails Carbon 230-290
  Dat surft toch een stuk makkelijker dan een Formula board. De GT85 voelt gewoon lichter, levendiger en reageert ook sneller. De Formula is gewoon wat log vergeleken met de GT85. Enkele rakjes hoogte lopen en ruim varen, voelde net zo goed als de Formula. Snelheid was minder dan van Ingmar, maar ja dat is Ingmar, maar hoogte lopen net zo goed, ruim een tikje minder, maar ook veel minder eng.
Toen ik wilde stoppen nam ik de ingang bij het restaurant, voor mijn gevoel in het midden: Crash! Lag ik in knie diep water. Schade: Scheur in neus, boven en onderkant, onderkant zelfs 42cm. Vin heft een kras, maar niks ergs, vinbox nog helemaal heel, dat wordt klussen.