Surfdag
<< Vorige    Volgende >>

05 Mei 2012

NK Brouwersdam: Pas laat wind.
NK en het was weer koud, N/NO wind voorspelt en de vraag was of die op zee bleef of net over de kust zou komen, dus krijgen we wind of niet. Bij aankomst was het windstil en bewolkt. Ik was niet vroeg, dus snel inschrijven, en optuigen, maar de halve skippers meeting gevolgt.

GT85 met Warp 8.6 (invaren)
Snel pak aan en even de baan verkennen, ik was de enige die er zo overdacht. Ik dobber alleen helemaal naar de startboot. Daar staat uitstel op, ik dobber weer helemaal terug. Geen wind.

Na een tijdje op de kant trekt het iets open, de vloed begint ook op te komen en het lijkt toch iets te gaan waaien. Mooi moment om mijn Cat eens te water te laten.

Fanatic Ultra Cat met Warp 8.6
Het was echt wennen, ruim ging best makkelijk, hoogte lopen met het zwaard uit is, zeker in de golven/deining van de brouwersdam niet makkelijk. Tot 2x toe omgegooid door te veel lift van het zwaard. Gyben en overstag? Moeilijk, board is echt smal, en heel lang, wil echt met moeite de bocht om, ik denk ook dat de moderne slalom zeilen niet echt goed werken, te stijf/log. Met gemengde gevoels stap ik de kant op. Gaat dit wel een succes worden.

Wind nam verder toe en er werd besloten om toch te starten met de wedstrijd.

Eliminatie 1: Voor ronde
Aan gezien nog niet iedereen had zitten opletten en ik in Heat 1 zat en er maar 6 man starte, had ik eindelijk goede kans om de eerste ronde de overleven. Moest ik wel even 4de worden. In gevecht om de 4de plaats verloor ik helaas net en werd ik 5de, ik dacht er uit te liggen, maar toch even de eliminatie ladder gechecked, de eerst 5 gingen door: Yes. Door naar de volgende ronde.

Eliminatie 1: Halve Finale
Spannend, nu zijn het echt alleen toppers, zit ik niet bij de top 5 ga ik toch naar de Runners up Final. Ik heb niet de illussie dat ik de Finale ga halen. Ik vertrek vanaf het strand, heb veel moeite met hoogte lopen, kom bij de startboot, blijkt mijn heat alleen te zijn gestart. Dus zonder de heat te varen naar de kant: Runners up Finale dan maar.

Eliminatie 1: Runners Up Finale
Nu de kans om punten te pakken, er zitten nog steeds redelijk veel goeie surfers in de Runners up. Jongens als Ingmar, Alexander en Coen.
Zeer slechte start samen met Alexander, we vallen stil bij de start en beginnen samen aan een inhaal race. Ik weet Kenny nog in te halen, en zit Marco (NEd-10) heel lang dicht op zijn hielen, maar krijg hem net niet te pakken: 19de (mijn hoogste resultaat tot nu toe in een NK Slalom, ik ben er blij mee)

Daarna neemt de wind snel af en varen we niet meer.

Het was koud, geen lekker weer, wind kwam heel laat, maar een mooie eliminatie gevaren. Morgen Course Race, was voor vandaag misschien ook wel beter geweest. Ik vond de Cat de eerste best tegen vallen, wat is dat ding smal.


Spot: De Kouse

Surfers aanwezig: Robert de Leeuw

11:300.5 uurWind: N/NO 6/8 kts
Board:AHD GT 85 - Deboichet R10 M+ 56cm
Zeil:North Warp F2011 8.6 - North Platinum(11) 490cm - AL360 E3 Carbon 210-270
Nauwelijks wind, naar de startlijn gedobberd en terug gedobberd.

14:000.75 uurWind: N/NO 8/14 kts
Board:Fanatic Ultra Cat - Pro-Limit RS 40cm
Zeil:North Warp F2011 8.6 - North Platinum(11) 490cm - AL360 E3 Carbon 210-270
Wind nam iets toe, mooi moment om mijn Ultra Cat voor het eerst te proberen. Rechte stukken ging erg goed, overstag redelijk, gyben: onmogelijk, in de deining met z'n smal board viel erg tegen. Hoogte lopen was kort wennen en in de deining lastig om het board mooi op zijn rail te laten lopen. 2x omgegaan omdat het zwaard te veel lift gaf op een moment dat ik het niet verwachte.
Ruime wind ging best goed, had wel moeite met het naarvoren schuiven van de mastrail.

15:002 uurWind: N/NO 12/18 kts
Board:AHD GT 85 - Deboichet R10 M+ 56cm
Zeil:North Warp F2011 8.6 - North Platinum(11) 490cm - AL360 E3 Carbon 210-270
1ste Eliminatie NK Slalom. Setje liep goed, 60cm was groot in de vlagen, maar als de wind inzakte had ik hem zeker nodig.
Snelheid was best goed, in de Runners-up final kon ik Kenny de Jager op een smaller board goed voor blijven.