Surfdag
<< Vorige    Volgende >>

12 Mei 2013

Slalom Trainen: Vinnen testen
Dag 4 van het Hemelvaarts weekend, weer wind.
Wilde dagje rustig aan doen, maar had de kans om met Marco van der Leer te trainen.

Heel de dag vinnen getest
Heel de dag met de iSonic 111 en Warp 7.8 gevaren, een combo waar ik de laatste tijd niet echt vrienden mee kon worden, tijd om flink te testen. Marco stond eerst op de F2 81cm breed met Maui Sails TR7 8.4, later nog even met zijn 69cm breed en zelfde zeil.

Verschillende vinnen getest vandaag:

Tectonics Talon 40cm
Snelheid niet slecht, wat moeite met hoogte lopen, zeker als de wind tikkie minder was. Ruime wind heerlijk. Kwam wel iets te kort op Marco.

Tectonics Talon 42cm
Voelde goed, kon hoogte lopen, snelheid en lift waren goed, kon Marco meestal net bijhouden, maar zeker niet voorbij.

Makani Kauila 42cm
Op de kant de vin nog eens goed staan bekijken. Dik profiel, ook niet geleidelijk over de vin verdeeld. Print zit er erg dik op. Op het water, heen ging goed, beetje veel lift en druk, snelheid leek niet slecht, maar wel langzamer dan de Talon. Terug? Hel, geen grip, spinouts op lage en hoge snelheid. Nog 2 rakjes geprobeerd. Maar op de terug weg, starboard-tack was het dood eng, gelijk gestopt. Waarschijnlijk is het de print, ga de vin thuis een netjes schuren om te kijken of ik het weg gewerkt krijg: Print gaat er af.

Select S10 41cm
Vliegen, wat een lift, en snelheid. Benen moest hard werken, maar kon eindelijk Marco voor blijven. Vin lijkt te groot, zou graag de 39cm eens testen, kijken hoe die is, die kan wel eens bloedsnel en beter te controleren zijn. In de hardere vlagen was deze net iets te. Maar de snelheid. Wouw!

Select S07 39cm
De S07 is geen S10. Maar toch, snelheid nog steeds top, controle en lift in balans. Kon Marco goed bijhouden. Misschien een tikkie onrustiger dan de Talon. Maar liep denk ik een tikkie beter hoogte. Meer testen is nodig om het verschil te bepalen.

De tectonics Talon 42cm en S07 39cm werken erg goed in deze omstandigheden, de S10 41cm is net te krachtig en de Talon 40cm is meer geschikt voor full power downwind slalom.

Gyben ging vandaag niet altijd goed, zeker in het begin er te veel ingevallen, dat moet ik duidelijk meer trainen.

Mooi en zeer nuttig test dagje. Heel moe maar voldaan naar huis.



Surfers aanwezig: Robert de Leeuw, Martijn (Volvosurfer), Marleen, Alex

14:150.5 uurWind: W
Board:Starboard iSonic 111 - Tectonics Talon 40cm
Zeil:North Warp F2011 7.8 - North Platinum(b) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
wat gezocht naar afstelling giek hoogte, had in het begin beetje last van een zwevende voorste voet, giek net boven halverwege was net goed. Vin was halve en ruime wind goed, maar net een beetje weinig lift als de wind niet super hard was. Hoogte lopen niet het beste.

14:450.5 uurWind: W
Board:Starboard iSonic 111 - Tectonics Talon 42cm
Zeil:North Warp F2011 7.8 - North Platinum(b) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
Heerlijk, setje liep lekker, snelheid best goed, 42cm leek in de harde vlagen net iets te groot.

15:150.25 uurWind: W
Board:Starboard iSonic 111 - Makani Kauila LW 42cm
Zeil:North Warp F2011 7.8 - North Platinum(b) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
Niet goed, deze vin werkt een kant op redelijk goed, andere kant op helemaal niet, alleen spinouts, geen hoogte te lopen. Andere kant in loopt ie juist er goed hoogte. Print op de vin is nogal dik. Misschien de oorzaak?

15:300.5 uurWind: W
Board:Starboard iSonic 111 - Select S10 41cm
Zeil:North Warp F2011 7.8 - North Platinum(b) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
Vin die Marco had geleend van Dennis Littel. Jezus wat een lift en snelheid. Net te groot, zou graag de S10 39cm eens testen voor deze set.
Kon Marco ineens goed bij houden. Al moesten mijn benen harder werken om het board op het water te houden.

16:000.75 uurWind: W
Board:Starboard iSonic 111 - Select S07 39cm
Zeil:North Warp F2011 7.8 - North Platinum(b) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
Liep erg goed, snelheid goed, niet te veel lift. Gaf rust. Helaas begon de wind nu echt in te zakken en kwamen we aan het einde wat moeilijker in plane.