Surfdag
<< Vorige    Volgende >>
Multimedia
Fotos   

18 Maart 2017

Middagje cruisen
Wind was W/WZW voorspeld, niet ideaal voor de Grevelingendam, heel de weg getwijfeld wat te doen. Wind was voorspeld om licht te zijn. Dus waarschijnlijk grote spullen varen. Herkingen, De Punt, Kabbelaarsbank of Grevelingendam. Na veel twijfelen en zelfs 2x de auto omdraaien toch maar voor de Grevelingendam gekozen. Daar parkeerde Martijn net voor mij: gezellig.
Ik had de Suunto Smart Sensor belt bij om te proberen mn hartslag te meten, kijken op welke hartslag ik conditie mag gaan trainen.

Wind leek een stuk harder dan voorspeld. Er waren wat lichte jongens met 4.5-jes bezig. Gekozen voor de 5.3 met de Syncro 103: handig om terug te dobberen.

Syncro met Ice 5.3 en Style 30cm
Opstappen en direct planeren, en dat met deze richting in de baai? Oeps: dan waait het hard. Ja, was al snel aan de kant om zeil over max te trimmen. Daarna was het zeil groot maar goed te doen. Beetje springen, proberen met de golven te spelen. Viel niet altijd mee als het zeil erg groot is. Gijpen ging niet altijd geweldig, viel vaak stil. Maar een heerlijk setje voor deze omstandigheden. Beetje springen, maar vooral lol hebben.
Bij het nemen van een slokje water ook even de vin gewisseld voor de Makani 26cm, minder druk op mn achterste been.

Syncro met Ice 5.3 en Makani 26cm
Dat was net wat fijner. druk beter verdeeld over mn benen, board draait makkelijker met de 26cm wave vin. Geen spinouts, en hoogte lopen ging nog best goed. Helaas leken de golven lager te worden, dus niks meer om te springen. Uiteindelijk viel ik een paar keer stil, wind leek wat af te nemen. Snel andere vin gaan pakken.

Syncro met Ice 5.3 en Style 30cm
De 30cm hielp zeker met aanplaneren. Maar wilde iets anders proberen. Tijd voor de 6.6 en de iSonic.

iSonic 101 met Natural 6.6 en S10 35cm
Zo, dat is een heel stuk sneller dan de Syncro en Ice 5.3. Moest wel flink zoeken om een fijne trim op de Trans-Am te krijgen. Zeil voelde niet heel stabiel. Ik had misschien iets te veel outhaul, maar die kon ik niet losser zetten omdat ik het zeil dan niet kon houden.

Het was leuk, weinig mensen op het water, wind behoorlijk constant. Morgen nog een keer.
En die Suunto? Nee, die hartslag recording werkt niet, buiten bereik van de telefoon is geen hartslag. Schijnt ie wel te moeten kunnen, maar mij lukt het niet.

En dan wil je naar huis rijden en doet de auto niks: koplampen aan gelaten, dom, gelukkig start kabels in de auto, dus was snel gefixed.



Surfers aanwezig: Robert de Leeuw, Martijn (super_ik)

13:000.5 uurWind: W 16/22 kts
Board:Mistral Syncro 103 - Select Style 30cm
Zeil:North Ice 5.3 - North Platinum 430cm - Aeron V-Grip 160-210
Opstappen en genieten. Wat is de Syncro toch een fijn freemove board. De 5.3 was in de vlagen groot. Snel max trim er op gezet. Beetje last van veel druk op mn achterste voet, maar geen last van een zwevend voorste voetje of op stijgend board. Gijpen ging steeds beter, een steeds vaker door geplaneerd. Lekker door de golven en chop lopen raggen: goed voor het vertrouwen. Erg fijne vin de Style 30cm.

13:301.25 uurWind: W 12/22 kts
Board:Mistral Syncro 103 - Makani Kaku 26cm
Zeil:North Ice 5.3 - North Platinum 430cm - Aeron V-Grip 160-210
De 26 is stuk fijner met een full-power 5.3 dan de Style 30cm. Druk beter verdeeld over beide voeten, board draait korter, en geen spin-outs. Beetje springen, lekker varen, fijn setje.

14:450.25 uurWind: W 14/22 kts
Board:Mistral Syncro 103 - Select Style 30cm
Zeil:North Ice 5.3 - North Platinum 430cm - Aeron V-Grip 160-210
De 30cm werkte beter met minder wind dan de 26cm. Kwam makkelijker in plane, alleen in de wind gaten kwam ik echt te kort. We ene heel strakke gijp gemaakt in een vlaag.

15:000.5 uurWind: W 10/18 kts
Board:Starboard iSonic 101 - Select S10 35cm
Zeil:North Trans-Am 6.6 - North Platinum(09) 460cm - AL360 E3 Carbon 180-230
De Trans-Am 6.6 was in het begin in de vlagen te groot. Trim was ook nog niet goed, zeil voelde niet stabiel. Heb wat aan de trim gewerkt. Kreeg het setje een stuk beter, mastvoet wat verder naar achteren, iets meer downhaul, dan was het goed (behalve in de hardste vlagen, dan moest het zeil open, ging de neus ophoog.)