Full on training in de golven
Laatste dagje El Medano
Wind was iets meer dan gisteren, dus voor de S-Type SL 6.6 gekozen, door de cambers zou die langer te houden moeten zijn. Als board was de keus heel makkelijk, mijn lievelings board hier: Bolt 105.
De S-Type SL stond al lang op mijn verlang lijstje, als het goed is eindelijk een waardige opvolger van de Daytona. De RAM vond ik iets te hard, en de S-Type was de freeride. De Daytona zat daar mooi tuseen.

Goya Bolt 105 met North S-Type SL 6.6
Opstappen en weg wezen. Op het water bleek de wind toch wel wat harder dan verwacht, stond echt max-out met de 6.6. En het wat was niet makkelijk. Dikke deining, wind wind golven en chop van de vele surfers en kiters. Veel minder ervaren mensen op het water, windsurfers en kiters, dus moest ook goed opletten en ruimte houden om uit te kunnen wijken. En dat was max-ed out niet ideaal, dus na een paar rakken op de kant even 2 kliks meer downhaul (gelukkig was deze opgetuigd met een Power XT 2.0). 2cm meer outhaul​. Dan hielp een heel stuk, kon meer wind houden. Maar bleef last houden van een te los board, wilde voor mn gevoel net iets te veel op ze staart varen. Giek 2cm naar beneden gezet. Ja, daar was de controle die ik zocht. En toen was het volle bak knallen over de golven, downwind, upwind, gijpen, koers aanpassingen voor kiters, golven of vlakker stukken. Man wat was dit genieten. Het was vooral proberen zo min mogelijk te springen, was de golven waren er geschikt voor, maar springen is minder snel en levert op dit soort snelheden meestal crashes op. Maar heb toch nog redelijk wat keren het setje in de lucht gehad. De vin is niet de beste die ik heb gevaren, denk dat ik met een C3 Venom nog meer het randje had kunnen zoeken. Maar de Tribal viel zeker niet tegen, er zijn zeker slechtere vinnen. Er waren een paar warps op het water. Ik kon de meeste wel bijhouden, allen de italiaan was sneller op rechte stuk en bij het gijpen, de andere gehuurde Warps kon ik met de S-Type SL bijhouden of voorblijven. Vooral bij gijpen maakte ik vaak veel goed. Echt heel erg onder de indruk van dit setje. Na een hapje eten en drinken leek de wind wat minder, outhaul 2cm losser en nog steeds genoeg druk om goed rond te vliegen. Echt onder de indruk van de range van de S-Type SL.

De S-Type SL is precies wat ik er van had gehoopt, een moderne versie van de Daytona. Dieper profiel, vaster drukpunt, iets harder, maar niet zoals de RAM. Als ik stop met slalom is dit het alternatief.

GPS mee gehad, niks bijzonders, net de 51 km/u gehaald, maar dat is in deze omstandigheden helemaal niet slecht.

Dit was goed om te doen, het voelt echt alsof ik weer terug ben waar ik een paar jaar terug was. Zware omstandigheden, en dan gewoon met controle er doorheen varen. Mijn training van afgelopen jaar/maanden bij de fysio heeft echt zijn vruchten afgeworpen. Na 3 uur vol knallen, geen last van mijn rug, geen last van mijn knieën!. Tijd om dit weer eens te gaan doen met mijn eigen slalom spullen. En als mijn iSonic 101 niet deze controle heeft, dan komt er echt een Goya Bolt 105 (of misschien de 95) Wat een top board!
Heel de dag met een smile rond gelopen, wat ben ik blij dat ik weer op dit nivo ben.

El Medano was leuk, zoals Jordi als had gezegd 50/50 kans op wind, 5 van de 8 dagen kunnen varen, dus erg blij mee. In het begin vooral voor veilig en rustig gekozen. Maar vandaag vol uit gegaan, had ik nog een dagje hier geweest had ik echt voor de echt slalom spullen gekozen. El Medano is een mooie spot, met west niet heel handig, maar met oost is het echt leuk. Het weer is heerlijk 20 a 25 graden, meeste dagen met shorty gevaren. heerlijk. Kans is zeker dat ik nog een keer terug kom, misschien wel voor de beroemde TWS Slalom Stage. Nu weer terug naar de nederlandse kou.

El Medano - Playa Sur

10:30 3 uur Wind: O/NO 15/25 kts
Board: Goya Bolt 105 - Tribal Powermax 36cm
Zeil: North S-Type SL 6.6 - North Platinum 160-220
  Setje werkt heel erg goed, erg fijn in balans. In het begin toen de wind nog erg hard was was het net een beetje veel, maar 1cm meer outhaul en giek 2cm naar beneden: controle. Water was ruw, 1 meter ground swell met daar boven op wind golven en door de vele surfers en kiters nog extra chaos, dus echt lastig water. Maar de Bolt deed het erg goed. Controle op alle koersen. Altijd het gevoel dat ik de baas over het setje was. De S-Type SL heeft een groot bereik, toen de wind wat inzakte, outhaul 2cm losser en gewoon doorvaren. Zeil roteert als een dolle. Heeft een diep profiel, planeerd best goed aan, oke het is geen Warp. North heeft eindelijk een waardige opvolger gemaakt voor de Daytona.