Minimale wind testen
Heel de dag wind voorspeld: 14-18 knopen. In de ochtend staat er al 20-24 knopen. Dus snel naar Zeeland.
Bij aankomst is de wind net 10 minuten helemaal weg.
Langzaam kwam de wind terug, dus begonnen met optuigen 9.0. Mocht de wind helemaal terug komen ga ik graag omtuigen.

iSonic 127 met Warp 9.0 en Z-Fins 46cm S--
Te weinig wind, dobberen, niet eens genoeg om proberen te pompen. Dus naar de kant om mijn grootste vin te pakken.

iSonic 127 met Warp 9.0 en Select 50cm
Lukte niet om in plane te komen, beetje minder trim in het zeil, bovenste outhaul oog. Nog steeds niet kunnen planeren.
Er was intussen wel een JP SuperLightwind met V8 10.5 aan het planeren, maar ja, dat is dan ook wel nog maatje groter.
Wind nam langzaam meer toe, enkele lichte jongens begonnen ook al te planeren, maar wat ik ook probeerde, kwam niet in plane.
Toen de helft op het water al aan het planeren was kreeg ik mijn setje ook eindelijk in plane.
Eenmaal planerend gaf de vin veel lift, misschien wel te groot. Tijd om iets anders te proberen.

iSonic 127 met Warp 9.0 en SL-P 48cm
Wat een verschil: op stappen, keer pompen en planeren, en wind leek niet eens zo hard.
Daarna kwam ik steeds in plane. Vin is in de hardere wind wat aan de grote kant, maar in de windgaten kon ik setje altijd in plane pompen.

iSonic 127 met Warp 9.0 en Boss 49cm
Voor ik stopte nog even de Boss 49cm getest, goeie kans om mijn grootste vinnen te vergelijken.
Helaas was de wind nog verder toegenomen. Waardoor ik zeil meer trim moest geven en de vergelijking met de SL-P 48 niet meer kon maken.
Maar nog wel even lekker gevaren.

Er was iemand op het water met een Naish Hover met Foil en Naish Lift 6.4, dat zou heel vroeg moeten vliegen. Of hij kon er niet mee overweg, of je hebt toch nog wind nodig. Ik planeerde net zo snel.

Wat een tegenstelling, laatste keer met 3.7 overpower, nu met 9.0 dobberen en met moeite planeren.
Nuttige leerzame middag. Achteraf niet de beste keus om zo vroeg in de middag te gaan.

Kabbelaarsbank

12:30 0.25 uur Wind: W/ZW 7/9 kts
Board: Starboard iSonic 127 - Z-Fins SL S-- 46cm
Zeil: North Warp F2015 LW 9.0 - North Platinum(14) 490 - HPL Carbon Race 200-285
  De Severne giek net meegenomen, dus de HPL gepakt.
Te weinig wind om te planeren, niet eens genoeg om een poging tot pompen te doen.
12:45 1 uur Wind: W/ZW 7/9 kts
Board: Starboard iSonic 127 - Select R05 50cm
Zeil: North Warp F2015 LW 9.0 - North Platinum(14) 490 - HPL Carbon Race 200-285
  De Severne giek niet meegenomen, dus de HPL gepakt.
Wind nam langzaam wat toe, maar kreeg board niet in plane gepompt, wat ik ook probeerde, lukt niet. Niet dat veel andere wel planeerde, maar voor mijn gevoel ware sommige vlagen hard genoeg. Pas toe de wind nog meer toe nam kon ik planeren. Eenmaal in plane was de vin te groot.
13:45 1.25 uur Wind: W/ZW 7/12 kts
Board: Starboard iSonic 127 - Sonntag SL-P 48cm
Zeil: North Warp F2015 LW 9.0 - North Platinum(14) 490 - HPL Carbon Race 200-285
  De Severne giek net meegenomen, dus de HPL gepakt.
Oke, met de SL-P pomp ik de iSonic veel makkelijker in Plane, wind was echt nog vergelijkbaar, zelfs in de zachtere vlagen paar keer goed pompen en planeren. Waar de SL-P met wat meer wind aan de grote kant is, is ie voor minimale wind top.
15:00 0.5 uur Wind: W/ZW 9/15 kts
Board: Starboard iSonic 127 - Boss 6.0 S- 49cm
Zeil: North Warp F2015 LW 9.0 - North Platinum(14) 490 - HPL Carbon Race 200-285
  De Severne giek net meegenomen, dus de HPL gepakt.
Wind was wat toegenomen, dus moest zelfs meer trim in het zeil trekken. Planeerde heel de tijd.
Vin nu iets aan de grote kant, veel lift, board wat minder stabiel op het water. Door meer wind dus niet nuttig als vergelijk met de SL-P 48.