Eerste avond sessie van het jaar: klotsbak
N tot NNO 16 tot 21 knopen voorspeld. Bij aankomst 17 knopen op de kant, 1 andere, lichte surfer op het water met 5.3 en die kon maar net planeren. Met 6.0 zou ik zeker het zelfde hebben, dan voor de zekerheid maar de 6.6 en altijd planeren. Maar dan moest ik wel met de iSonic 101, slalom bij Perry's? Met deze deining/chop? Kan een uitdaging worden.

iSonic 101 met E-Type 6.6 en SL-X 34cm
Eerst alle voetbanden op juiste maat zetten voor mijn nieuwe dikkere winterschoenen, voorste zelfs beetje schuin om er makkelijker in te komen.
Op het water bleek de 6.6 al snel aan de grote kant, moest duidelijk iets meer downhaul en outhaul hebben: dat hielp. Naar buiten waren de golven lastig, redelijk recht tegen soms stijle chop/deining. Voorbij de meetpaal was het chaos, golven van 2 kanten, niet te timen, beetje proberen te ontspannen en board los over alles heen te laten lopen. Zelfs gijpen was daar lastig om dat je bijna altijd wel over een stijl stuk chop moest. Weinig door gelaneerde gijpen, maar gelukkig nauwelijks gevallen.
Met de SL-X 34 soms wel wat moeite om genoeg hoogte te houden. Moest echt bewust hoogte lopen. Kwam gedeeltelijk ook omdat ik naar buiten vaak stukje downwind moest om de hoogste golf toppen te missen. Stond ook niet echt relaxed op het board. Achterste voetband stond te groot, dus kon board niet lekker onder contole houden.
Naar een uurtje was het wel tijd voor slokje, gelijk maar de voetbanden aanpassen en de Busca 34cm pakken.
Tijdens de pauze kwam Kees vragen of iemand een Powerbox Wave vin kon uitlenen. Was een belg, (wegens Corona illegaal aan de Brouwersdam?) zijn vin vergeten, niet handig. Natuurlijk leen ik die wel uit, dat hoop je zelf ook te kunnen als je iets vergeet tenslotte.

iSonic 101 met E-Type 6.6 en Busca 34cm
Na mijn korte pauze was de wind duidelijk minder, was zelfs even kort dobberen. Wind kwam langzaam terug. Water was ook duidelijk vlakker en minder chaotisch, of die Busca werkt zoveel beter dat het zo leek. Snelheid was duidelijk beter. Met de voetbanden beter afgesteld, vaarde het duidelijk een stuk meer ontspannen. Wind nam steeds verder toe waardoor de 6.6 soms zelfs te groot werd. Aan het eind flink wat rakjes met de andere surfers gevaren. Dan merk je pas hoe groot het snelheids verschil van die iSonic is t.o.v. de wave boards. Zeker als je dan ook nog eens een wat vlakker stukje water kunt vinden en board echt hard kunt laten gaan. Naar buiten was het verschil er een stuk minder, dan varen de waveboards gewoon makkelijker door dit soort chop.

Strak blauwe lucht, goeie wind, in het begin helemaal niet koud, maar zoals altijd bij Perry's: lastige deining, zeker met de iSonic.
Vandaag gelukkig geen hoge shore break, dus makkelijk water in en uit, dat is wel eens anders bij Perry's.

Brouwersdam Zuid

16:00 1 uur Wind: N/NO 15/18 kts
Board: Starboard iSonic 101 - Sonntag SL-X 34cm
Zeil: North E-Type 6.6 - North Platinum(11) 460 - AL360 E3 Carbon 180-230
  Zware omstandigheden. Deining bij Perry's is altijd lastig met Noorden wind, zelfs als het niet eens zo hard waait. Met de iSonic was het nog lastiger. Had echt een tijdje nodig om trim te vinden en te wennen aan de omstandigheden. Vooral naar buiten tegen de soms stijle golven was het lastig. Achterste voetbanden stonden ook te groot, waardoor ik niet lekker vast op het board stond. SL-X 34 voelt beetje aan de kleine kant voor deze wind, moest soms redelijk mijn best doen om hoogte te lopen. Zeker ook omdat, naar buiten, vaak stukjes downwind ging om de stijlste toppen van de golven te ontwijken.
17:00 1.75 uur Wind: N/NO 16/21 kts
Board: Starboard iSonic 101 - Busca Slalom 34cm
Zeil: North E-Type 6.6 - North Platinum(11) 460 - AL360 E3 Carbon 180-230
  Achterste voetbanden een standje kleiner, gelijk beter. Busca liep ook beter hoogte, waardoor ik makkelijker mijn eigen koersen kon varen. Wind leek wat af te nemen, dus iets minder trim in het zeil. Water ook wat rustiger waardoor ik het setje makkelijk hard kon laten gaan. Tot de wind weer toe nam, zeil max trim en de 6.6 in de vlagen soms zelfs te groot werd. Vooral terug naar de kant was het dan beetje downwind wel weer heel lekker full-speed. Maar naar buiten was het dan nog zwaarder.