Lichtweer Trainings dagje
Er was 18 tot 25 knopen wind voorspeld, maar wind viel tegen. Later op de dag draaide de wind de goede richting in en kwam de voorspelling toch uit. Eerst maar een bakkie gedaan bij mijn ouders die er ook waren.
Aangezien het niet op wilde klaren toch maar op gaan tuigen: 8.4. Had afgelopen week net een North Power XTR (1) opgekanpt en voor zien van een lange hendel, en daarmee een soort Power XTR+ gemaakt, lange hendel en een extra trim rol. Die wilde ik graag eens testen. Ja, die werkt, optuigen ging goed, met mijn oude Power XT lukte dat niet. Nu had ik niet eens het idee dat ik heel hard kracht hoefde te zetten.

iSonic 111 met RAM F9 8.4 en R10 46cm
Wind was wat weinig, moest vaak een paar keer pompen om in plane te komen. Wind stond ook niet echt handig, moest een paar keer opkruisen om voorbij het surfcentrum te komen. Maar al met al kon ik best vroeg planeren en was ik weer verbaasd over hoe ontzettend fijn deze R10 46cm is. Kan er zelfs bij weinig wind en snelheid toch goed hoogte mee lopen door het board te laten liften en dan de rail te gebruiken. Ook is de snelheid best hoog bij weinig wind omdat je dan het contact met het water oppervlakte erg goed kunt verkleinen.

GT85 met RAM F9 8.4 en Drake R13 60cm
Met de GT85 was het opstappen en direct planeren, wat planeerd die GT85 snel aan. Hoogte lopen met de 60cm was ook een makkie, met de iSonic moest ik meerdere keren opkruisen om voorbij de surfshop te komen, met de GT85 was het in 1 rak zelfs voorbij de zandbank. Lekker hoog en ruim gevaren, geoefend op snel overstag. 1x helemaal naar de overkant, achter de boten met vissers, gybe ik, wind weg, een heel stuk terug moeten dobberen. Wind leek af te nemen, tijd voor lunch.

Lunch
Rond 13:30 tijdens lunch draaide de wind, einde regen, meer wind en de overkant eindelijk zichtbaar.

iSonic 111 met RAM F9 8.4 en R10 46cm
Na de lunch mijn iSonic maar weer gepakt, wind was duidelijk toegenomen. Op het water was dat duidleijk merk baar, inplaats van je best te moeten doen om te planeren, was het nu direct weg vliegen. Vin voelde nu duidelijk een stuk groter. Maar ook zeil was groot. Snel even gestopt om de RAM wat meer trim te geven, ging makkelijk met de Power XTR+. Met meer trim op de RAM ging het een stuk beter. Viel op hoeveel controle en rust de R10 toch gaf. Nadeel was wel dat ik veel druk op mijn benen voelde en dat dat wel vermoeiend was, mooi moment en vinnen te testen voor max met mijn iSonic 111 en RAM 8.4.

iSonic 111 met RAM F9 8.4 en S07 43cm
Als eerst mijn S07 43cm gepakt, die is iets groter en zou meer lift moeten geven dan de SL2 42cm. Fijne vin, geeft rust en controle, maar ook veel lift, druk op mijn achterste voet leek zelfs meer dan bij mijn R10, maar het zal niet veel zijn geweest. Gyben ging nog steeds erg goed.

iSonic 111 met RAM F9 8.4 en SL2 42cm
Zo, dat voelt goed. Druk verdeling beter, controle nog beter: Deboichet! Heerlijk gybejs geoefend, in het begin was het even wennen, met z'n grote lap gybes inzetten als je zoveel power hebt, maar heb het idee dat ik vandaag veel heb geleerd over deze combo. Zeker met deze SL2 ga ik er zeker wedstrijden mee varen. Ongelovelijk hoelang ik nog kon blijven surfen in de harde wind, normaal zou ik allang mijn 7.3 hebben gepakt. Perfect voor een wedstrijd.

Dit was een perfect dagje trainen en oefenen voor een dagje slalom met mijn 8.4. Normaal koos ik dan altijd voor mijn GT85. Maar ik denk dat ik in de toekomst toch ook mijn iSonic daarvoor ga gebruiken.

Kabbelaarsbank

12:00 0.75 uur Wind: Z/ZW 8/14 kts
Board: Starboard iSonic 111 - Deboichet R10 S 46cm
Zeil: North RAM F9 8.4 - North Platinum(11) 490cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Weinig wind. Eerste keer RAM F9 8.4 op mijn iSonic 111. Met de R10 46cm kon ik redelijk makkelijk in plane komen, en door de vin goed te laten liften (alla Formula vinnen) loopt het board super los en zelfs met weinig wind lekker snel, ook hoogte lopen gaat dan erg goed.
13:00 0.75 uur Wind: Z/ZW 6/16 kts
Board: AHD GT 85 - Drake R13 Race 60cm
Zeil: North RAM F9 8.4 - North Platinum(11) 490cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Setje liep zoals gewoonlijk erg goed, met de 60cm kon ik super makkelijk hoogte lopen en aanplaneren. Alleen een rakje terug richting kant viel de wind even helemaal weg.
14:00 0.5 uur Wind: W/ZW 12/18 kts
Board: Starboard iSonic 111 - Deboichet R10 S 46cm
Zeil: North RAM F9 8.4 - North Platinum(11) 490cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Wind was toegenomen, Dan is de 46cm toch wel groot, de lift wrodt dan wel een stuk zwaarder op het achterste been. Maar op zich was de controle nog best goed, je wordt er alleen erg moe van.
14:30 0.5 uur Wind: W/ZW 14/20 kts
Board: Starboard iSonic 111 - Select S07 43cm
Zeil: North RAM F9 8.4 - North Platinum(11) 490cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Eerste keer met de S07 43cm, controle was goed, druk op achterste voet was minder dan met de R10, maar had het idee dat mijn voorste voet wel meer zweefde, al kan ik dat niet verklaren.
15:00 1.25 uur Wind: W/ZW 16/24 kts
Board: Starboard iSonic 111 - Deboichet SL2 42cm
Zeil: North RAM F9 8.4 - North Platinum(11) 490cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Met de SL2 was de druk verdeling beter en leek alles rustiger, en waarschijnlijk dus ook sneller. Ik stond echt max met de 8.4. Met aan planeren voelde het zeil eigenlijk te groot, maar eenmaal op snelheid nam de druk iets af en was het nog erg goed te doen. Gyben ging ook nog erg goed. Perfecte training!