Gaastra GTX 7.5
Freerace Zeil | |
---|---|
Jaar | 2006 |
Latten | 7 |
Cambers | 3 |
Giek | 218 cm |
Mast | 492 cm |
Materiaal | Monofilm, Darcon, Polyant |
Herkomst
In April 2007 2dehands gekocht als vervanger van mijn R-Type 7.5. De R-Type is een fijn zeil, maar deze Gaastra GTX kan op mijn Arrows 490 mast. Door deze te kopen kon ik mijn Arrows 490 voor 2 zeilen gebruiken en een 460 verkopen. Daarnaast hoop ik dat deze GTX het zelfde soort zeil is als mijn Arrows Dragster 8.5 en Daytona 6.6, beide heerlijke freerace zeilen. Snel maar toch makkelijk te gyben.
Dit zeil is lastig op te tuigen, mast moet door de cambers en dan de cambers geven heel veel druk waardoor mast er in doen al lastig is. Daarnaast heeft het zeil extreem veel downhaul nodig..
Rotatie
Eerste keer viel super tegen, cambers roteerde onmogelijk. 2de keer na tips van Patrick (2cm meer downhaul) roteren de cambers super. Het profiel lijkt veel stabieler dan van de Dragster, Daytona en zelfs de T-Force. De Cambers staan met veel kracht naar 1 kant en klappen met veel kracht om, maar dat doen ze vrij makkelijk.
Handling
Indien goed getrimmed: Gybed lekker, doorgeplaneerd gyben is een eitje als je genoeg power hebt.
Verkocht
Ik had een Naish Redline gekocht, minder hard profiel, deze vind ik te hard en stijf. Dus deze verkocht.
Mast
In April 2007 2dehands gekocht als vervanger van mijn R-Type 7.5. De R-Type is een fijn zeil, maar deze Gaastra GTX kan op mijn Arrows 490 mast. Door deze te kopen kon ik mijn Arrows 490 voor 2 zeilen gebruiken en een 460 verkopen. Daarnaast hoop ik dat deze GTX het zelfde soort zeil is als mijn Arrows Dragster 8.5 en Daytona 6.6, beide heerlijke freerace zeilen. Snel maar toch makkelijk te gyben.
Dit zeil is lastig op te tuigen, mast moet door de cambers en dan de cambers geven heel veel druk waardoor mast er in doen al lastig is. Daarnaast heeft het zeil extreem veel downhaul nodig..
Rotatie
Eerste keer viel super tegen, cambers roteerde onmogelijk. 2de keer na tips van Patrick (2cm meer downhaul) roteren de cambers super. Het profiel lijkt veel stabieler dan van de Dragster, Daytona en zelfs de T-Force. De Cambers staan met veel kracht naar 1 kant en klappen met veel kracht om, maar dat doen ze vrij makkelijk.
Handling
Indien goed getrimmed: Gybed lekker, doorgeplaneerd gyben is een eitje als je genoeg power hebt.
Verkocht
Ik had een Naish Redline gekocht, minder hard profiel, deze vind ik te hard en stijf. Dus deze verkocht.
Mast
Loading mast list...