Overzicht alle oude masten

North Platinum 550 cm
Lengte:550 cm 1 Platinum 550 cm
Carbon:100%
Gewicht:2,35 kg
MCS/IMCS:36
Herkomst
Samen met mijn Warp 11.0 en en bijpassende Maui Sails 230-290 giek gekocht. Deze mast is een jaar ouder dan de Warp 11.0, maar werkt gewoon goed in dit zeil.

Lang
Ja, 550cm is wel lang, past ook maar net in mijn kar. Maar met 2,35kg valt het gewicht nog best mee.

Deze mast is voor mijn Warp F2008 11.0 en zal ook alleen in dat zeil worden gebruikt.

Verkocht
wegens verkoop van mijn Formula spullen is deze mast verkocht


Zeilen:
Gebruikt met:

North Platinum 520 cm
Lengte:520 cm 1 Platinum 520 cm
Carbon:100%
Gewicht:
MCS/IMCS:32
Herkomst
In Oktober 2011 2dehands gekocht van North Sails teamrider Thorsten Luig.
Doel was om er een 9.2 a 9.5 slalom zeil op te gaan varen. Maar die gebruik ik eigenlijk nooit

Verkocht

Uiteindelijk nooit gebruikt en weer verkocht



Zeilen:
Gebruikt met:

North Viper Race 510 cm
Lengte:510 cm 1 Viper Race 510 cm
Carbon:100%
Gewicht:1,95 kg
MCS/IMCS:30

Deze mast heb ik in Maart 2009 2dehands gekocht. Was eigenlijk opzoek naar een 490 mast, maar een 510cm kon ik ook wel gebruiken voor mijn 8.3 en 9.5. Met een 510cm mast hoef ik voor beide zeilen maar 15cm te verlengen, met een 490 mast zou dat 35cm zijn.

De mast is erg licht. Oke, deze 510cm heeft IMCS 30 terwijl mijn Daytona 8.3 gebouwd is voor een 490 IMCS 28 mast, maar het verlengen van een mast verhoogt de IMCS waarde ook iets. Dus dat verschil zal wel klein zijn. Ik ga nog wel een 490 mast proberen om het verschil te merken.

Verkocht
Deze mast heb ik verkocht samen met mijn Severne C2 9.5. Mast was niet in super staat, en had al een 510 Viper 75 op de kop getikt.



Zeilen:
Gebruikt met:

North Viper 75 510 cm
Lengte:510 cm 1 Viper 75 510 cm
Carbon:75%
Gewicht:2,35 kg
MCS/IMCS:30
Herkomst
In 2009 samen met mijn North R-Type 9.5 gekocht, de verkoper wilde liever het zeil samen met deze mast verkopen. Ik had al wel een 510cm mast, maar die was niet meer in super staat, dus voor de zekerheid deze er maar bij gekocht.

De 510cm mast is bedoeld voor mijn R-Type 9.5, daar zou ook een 490 in kunnen, maar dan moet je heel veel verlengen, dat doe ik liever niet. Deze 510cm mast is ook stijfer en daarmee worden de lichtweer eigenschappen van de R-Type 9.5 ook beter.

Verkocht 
Ik heb een 520 gekocht met oog op een upgrade van mijn R-Type naar een RAM of Warp en daarmee was deze 510 overbodig en verkocht

Zeilen:
Gebruikt met:

Arrows Lance55 490 cm
Lengte:490 cm 4 Lance55 490 cm
Carbon:55%
Gewicht:2,4 kg
MCS/IMCS:30
In Juni 2003 nieuw gekocht voor mijn Duell 8.1. Mijn vorige 490 mast was maar IMCS 28, tewijl mijn Duell een 30 nodig heeft. Deze kon ik voor een mooi prijsje kopen.
Het verschil tussen een IMCS 28 North mast en deze Arrows IMCS 30 is heel goed te merken, het bereik van het zeil wordt veel groter, het profiel staat veel beter, en het zeil reageerd veel beter.

Verkocht
In september 2004 verkocht samen met mijn T-Force 8.2. Ik had een een andere mast gekocht, een Arrows Ultimate Race 490 omdat ik een lichtere mast wilde.

Zeilen:
Gebruikt met:

North Excellerator 60 490 cm
Lengte:490 cm 1 Excellerator 60 490 cm
Carbon:60%
Gewicht:2,45 kg
MCS/IMCS:28
Gekocht begin September 2001 van een Duitser (samen met mijn Duell 8.1) Erg licht en snel alleen passen de cambers niet helemaal om de mast, door de drop shape is deze mast onderaan smaller dan normaal, en ik vind deze mast een beetje slap lijken, mijn Fiberspar masten zijn veel directer, dit zou goed door de IMCS 28 kunnen komen. Ik heb mijn Vaders Duell 8.6 er ook wel eens mee gevaren, als je echt snelheid wil moet je dat niet doen, ga liever voor een IMCS 30 mast.

Vervangen
Ik heb deze mast aan mijn vader gegeven voor zijn Duell 8.6. Ik heb een nieuwe Arrows Lance 55 gekocht omdat deze maar IMCS 28 is en mijn Duell 8.1 heeft liever 30.

Zeilen:
Gebruikt met:

Arrows Ultimate Race 490 cm
Lengte:490 cm 4 Ultimate Race 490 cm
Carbon:100%
Gewicht:1,7 kg
MCS/IMCS:30
In Augustus 2004 2de hands gekocht voor mijn T-Force 8.2. Ik had 1 keer met de T-force gevaren met mijn Lance55 mast. Dat voelde zo zwaar dat ik had besloten om opzoek te gaan naar een 100% 490. Dat ik die al binnen 1 week zou vinden had ik alleen niet verwacht.
Licht, de top weegt echt helemaal niks. Je bent gewoon bang dat je hem met je handen al zult breken. De base is een stuk zwaarder.

Verkocht
Op surfspullen.nl kwam ik voor een nieuwere tegen in een beter staat voor een lage prijs dus deze maar verkocht.

Zeilen:
Gebruikt met:

Arrows Ultimate Race 490 cm
Lengte:490 cm 4 Ultimate Race 490 cm
Carbon:100%
Gewicht:1,7 kg
MCS/IMCS:30
In April 2007 2dehands gekocht. Ik kon deze voor een nette prijs kopen. De staat was veel beter dan mij oude Ultimate Race, dus die maar verkocht.

Zeer fijne mast, erg licht en toch best degelijk, breekt tenminste niet zoals de Neil Pryde X9s Werkt echt super goed met mijn Dragster 8.5 maak het een super licht setje. Met de GTX 7.5 werkt het niet zo goed, maar dat licht aan de GTX, niet aan de mast.

Verkocht
In Maart 2009 een Daytona 8.3 gekocht, en deze 490 samen met mijn Dragster verkocht. Heb een North 510 er voor in de plaats gekocht.


Zeilen:
Gebruikt met:

Gaastra Ignition 75 490 cm
Lengte:490 cm 35 Ignition 75 490 cm
Carbon:75 %
Gewicht:2,2 kg
MCS/IMCS:29
De orginele mast voor mijn GTX 7.5.
Ik had de GTX gekocht, maar vond de rotatie op mijn Ultimate Race 490 niet goed. Kreeg de kans om deze mast te kopen en heb dat maar gedaan. Rotatie met deze mast is niet beter. Tot ik zeker weet of ik de GTX hou en of ik de Camber rotatie gefixed krijg op de Ultimate Race hou ik deze mast voor de zekerheid ook maar.

Zeilen:
Gebruikt met:

North Viper 75 490 cm
Lengte:490 cm 1 Viper 75 490 cm
Carbon:75%
Gewicht:2,15 kg
MCS/IMCS:28
Herkomst
Deze mast heb ik in begin 2009 2dehands gekocht via internet, maar pas begin Juni in mijn bezit gekregen. Deze mast moest uit Zuid-Limburg komen.

Mast is bedoeld voor mijn Daytona 8.3, al kan hij ook in mijn R-Type 9.5, maar dan met veel verlenging.

Zeilen:
Gebruikt met:

North Platinum(11) 490 cm
Lengte:490 cm 1 Platinum(11) 490 cm
Carbon:100%
Gewicht:2,00 kg
MCS/IMCS:28
Herkomst
In December 2010 nieuw gekocht in Duitsland. Had een overjarige 2009 gekocht. Bleken op. Kreeg ik deze 2011 voor dezelfde prijs, gelukje.


TODO



Zeilen:
Gebruikt met:

North Gold 490 cm
Lengte:490 cm 1 Gold 490 cm
Carbon:75%
Gewicht:2,2 kg
MCS/IMCS:28
Herkomst
In begin 2012 2dehands gekocht van FrankPlank
Hij deed zijn surfspullen weg om te gaan kiten, voor mij een perfecte backup mast

Drop-Shape, 1x gebruikt, toen verkocht omdat ik een 2de Platinum kon kopen voor een schappelijke prijs


Zeilen:
Gebruikt met:

ART HD Carbon 485 cm
Lengte:485 cm 34 HD Carbon 485 cm
Carbon:20 %
Gewicht:
MCS/IMCS:29
In 1996 gekocht voor 75 Gulden van een Duitse wedstrijd surfer. Ik gebruikte altijd een extra top verlenger op mijn oude 465 mast om onze Grand Slam 7.1 er op te kunnen varen. Leek me niet echt een succes, en deze mast was erg goedkoop. Ik heb hem een keer bijna laten breken door mijn Cyber Race niet goed op te tuigen.

Verkocht
In 2001 verkocht. Ik had een nieuwere en snelle mast gekocht samen met mijn Duell 8.1: een Xcellerator 60 490. En daarna deze verkocht.

Zeilen:
Gebruikt met:

Arrows Wing Two Lite 465 cm
Lengte:465 cm 4 Wing Two Lite 465 cm
Carbon:25 %
Gewicht:2,85 kg
MCS/IMCS:25
In begin 90 gekocht bij Van Bellen. Naar dat ik heel veel jaren met deze mast had gevaren werd hij toch wel slecht. Ik heb hem daarom in 2001 aan mijn vriendin gegeven, omdat ik hem waarschijnlijk snel zou breken en zij er nog jaren plezier van kon hebben.

Verkocht
In Augustus 2005 verkocht. Hij werd toch nooit meer gebruikt.

Zeilen:
Gebruikt met:

Fiberspar 4200 QT 460 cm
Lengte:460 cm 50 4200 QT 460 cm
Carbon:55%
Gewicht:2,15 kg
MCS/IMCS:25
Gekocht in 2001 bij Zwemer ter vervanging van mijn oude F2 Wing Two Lite. Deze werd oud en ik vertrouwde hem niet meer met mijn gewicht. Mijn vriendin is gaan surfen en toen heb ik mijn oude aan haar gegeven en zelf een nieuwe gekocht. Wat een verschil met mijn oude, dit vliegt echt over het water, het verschil in snelheid en handling was erg groot.
Nu ik mijn Ultimate Move heb zal ik deze vooral voor mijn Flow gebruiken. Voor de Tomahawk 6.8 pak ik nu de Ultimate Move.

Verkocht
In Oktober 2004 verkocht met mijn Gaastra Flow F1 5.8. Ik heb nu bijna alleen nog North zeilen en daar moeten Drop-Shape masten in. De Flow F1 5.8 was vervangen door een T-Force 5.9 en daar moest ook een kortere mast in.

Zeilen:
Gebruikt met:

Arrows Ultimate Move 460 cm
Lengte:460 cm 4 Ultimate Move 460 cm
Carbon:75%
Gewicht:2,0 kg
MCS/IMCS:25
In Februari 2004 2dehands gekocht samen met mijn Tomahawk 5.1. Was in nette staat, alleen de sticker was wat beschadigd, maar dat hebben alle nieuwe Arrows masten. Ik heb hem vooral gekocht om meer uit mijn Tomahawk en Craze te halen, een Arrows mast werkt gewoon beter in en Arrows zeil. En ik zocht een 2de mast om mijn 6.8 en 6.2 tegelijk op te kunnen tuigen.

Verkocht
In September 2004 verkocht aan Martijn. Ik had geen Arrows zeilen meer in deze maat. Dus was de mast ook niet meer nodig. Bij mijn nieuwe Warp 6.8 zat een North 460 race mast.

Zeilen:
Gebruikt met:

North Viper Race 460 cm
Lengte:460 cm 1 Viper Race 460 cm
Carbon:100%
Gewicht:1,5 kg
MCS/IMCS:25
In Juli 2004 2dehands gekocht samen met mijn Warp III 6.8.
Super lichte mast. Ik zal hem minder gaan gebruiken op mijn Naturals omdat ik deze mast echt wil beschermen tegen de gekke dingen ik nog wel eens met een Natural wil doen.. Forward?

Verkocht
Ik had al een Daytona 6.6 gekocht en ging mijn Warp 6.8 verkopen. Aangezien de Daytona met een Viper75 kon worden gevaren deze maar te koop gezet. Kon een goede prijs krijgen dus verkocht.

Zeilen:
Gebruikt met:

North XC65 460 cm
Lengte:460 cm 1 XC65 460 cm
Carbon:65%
Gewicht:2,3 kg
MCS/IMCS:25
In November 2004 2dehands gekocht. Bedoeld als 2de 460 mast om mijn Viper Race 460 wat te ontzien als ik aan het Freestylen ben. Deze mast is erg dun, zit op giek hoogte bijna net zo dun als een RDM.

Verkocht:
Omdat ik toch liever een Viper 75 had in deze maat omdat die toch bijna een halve kilo lichter is. Deze te koop gezet om te zien of ik een goede prijs kon krijgen. Viel niet tegen, dus geld bij gelegd en een Viper75 gekocht.

Zeilen:
Gebruikt met:

North Viper 75 460 cm
Lengte:460 cm 1 Viper 75 460 cm
Carbon:75%
Gewicht:1,95 kg
MCS/IMCS:25
Herkomst
Nieuw gekocht in maart 2006. Ik zocht een goede mast om mijn Viper Race niet altijd te hoeven gebruiken. 100% masten zijn fijn, maar erg duur om te vervangen door deze te gebruiken voor minder kritische zeilen kon ik die Viper Race sparen.

De Viper75 is de perfect mast van North, betaalbaar, licht, snel en degelijk. Ideaal van Race tot Freestyle.

Zeilen:
Gebruikt met:

North Xcellerator Viper 75 460 cm
Lengte:460 cm 1 Xcellerator Viper 75 460 cm
Carbon:75%
Gewicht:2,05 kg
MCS/IMCS:25
In December 2006 kon ik deze mast 2de hands kopen, staat zeer goed, zacht prijsje. Zelfde mast als mijn Viper75, maar dan een paar jaar ouder model (2001 model).
Ideaal als 2de mast, met 3 zeilen (7,5 - 6,6 - 6,6) die ik op 460 moest varen en een 5.9 waarmee dat kon, was dat wel handig.

Verkocht
Nadat ik mijn R-Type 7.5 had verkocht en een Duke 5.9 wilde kopen bleven alleen de Daytona en Duke 6.7 over voor een 460cm mast. Dus waren 2 460s wel een beetje te veel van het goede, en dus deze maar weer verkocht. Had hem uiteindelijk maar 1x gebruikt.

Zeilen:
Gebruikt met:

North Sting 50 460 cm
Lengte:460 cm 1 Sting 50 460 cm
Carbon:50%
Gewicht:2,45 kg
MCS/IMCS:25
Deze mast heb ik van Martijn gekocht als extra 460 mast.
Ik zal hem meestal als vlaggenmast gebruiken, maar mocht ik een keer twee 460cm masten nodig hebben, dan gaat de vlag er af en ga ik er mee varen.

Mast was bij aanschaf niet in 100% staat, maar voor een klein prijsje kan dat best.

Mast heeft alleen als vlaggenmast dienst gedaan, verkocht samen met wat surfspullen van mijn vader aan een oude buurjongen.

Zeilen:
Gebruikt met:

North Gold 460 cm
Lengte:460 cm 1 Gold 460 cm
Carbon:75%
Gewicht:2,00 kg
MCS/IMCS:25
Herkomst
In Oktober 2009 2dehands gekocht, mast was maar 1x gebruikt echter was de alu ring wel gescheurt. Maar aangezien de mast nog in de garantie zat een nieuwe ring gekregen.

Er fijne mast, iets dunner dan mijn Viper75 die ik hiervoor had. Goede balans tussen licht, snelle reflex, duurzaamheid en prijs.

Verkocht
Wegens aanschaf van een platinum 460 is deze verkocht

Zeilen:
Gebruikt met:

North Platinum(b) 460 cm
Lengte:460 cm 1 Platinum(b) 460 cm
Carbon:100%
Gewicht:
MCS/IMCS:25
Herkomst
In Oktober 2011 2dehands gekocht van North Sails teamrider Thorsten Luig, samen met een Warp 7.8

Mast werkt perfect met de Warp 7.8
Lekker licht

Gebroken
Helaas is deze mast in juli 2013 gebroken. Op advies van Nikaj was ik meer downhaul gaan geven op mn 7.8. Ik denk dat het te veel was.



Zeilen:
Gebruikt met:

Fiberspar Tidal Wave QT 430 cm
Lengte:430 cm 50 Tidal Wave QT 430 cm
Carbon:40%
Gewicht:2,3 kg
MCS/IMCS:21
Gekocht in 2000 bij Zwemer omdat in mijn net aangeschafte Voodoo 3.7 geen 460 paste. De Tidal Wave schijnt volgens verschillende verhalen bijna onbreekbaar. Erg prettige mast, lijkt nu redelijk zwaar, maar als je alleen 30% Carbon of minder gewend bent is dit al fantastisch. Voor ik mijn eerste 400cm mast had heb ik hier al mijn kleine zeil opgevaren. Nu kan ik die er nog wel op varen, maar zal dit niet snel doen.

Verkocht
Voor mijn North zeilen heb ik een Viper 75 gekocht, en toen ik een Arrows Ultimate Race 430 voor mijn Arrows zeilen had gekocht heb ik deze verkocht.

Zeilen:
Gebruikt met:

North Viper 75 430 cm
Lengte:430 cm 1 Viper 75 430 cm
Carbon:75%
Gewicht:1,85 kg
MCS/IMCS:21
Heerlijke mast. Zoals alle Viper 75s, betaalbaar, duurzaam en toch licht. Dit was mijn eerste Viper 75, gekocht tegelijk met mijn North 2003 zeilen: 6,6 - 5,9 - 5,3

Verkocht


Zeilen:
Gebruikt met:

Arrows Ultimate Race 430 cm
Lengte:430 cm 4 Ultimate Race 430 cm
Carbon:100%
Gewicht:1,6 kg
MCS/IMCS:21
Zeer lichte en snelle racemast. Samen met mijn T-Force 5.9 van Peter Volwater gekocht. Gebruikt voor speed surfen.
Werkt erg goed in Arrows zeilen.
Weg gedaan omdat ik North race zeilen heb gekocht met bijbehorende North 430 racemast.

Zeilen:
Gebruikt met:

North Viper Wave 430 cm
Lengte:430 cm 1 Viper Wave 430 cm
Carbon:100%
Gewicht:1,55 kg
MCS/IMCS:21
Herkomst
In April 2007 2dehands gekocht samen met mijn nieuwe Warp F2005 5.8.

Deze mast hoort bij de Warp F2005, en werkt daar dan ook perfect mee.
Daarnaast gebruik ik deze mast ook voor mijn Trans-Am 6.0, en als extra mast om mijn Duke 5.9 en Ice 5.3 gelijk te kunnen optuigen.

Verkocht
In Oktober 2010 samen met mijn Crossride 6.0 verkocht


Zeilen:
Gebruikt met:

North Gold 430 cm
Lengte:430 cm 1 Gold 430 cm
Carbon:75%
Gewicht:1,8 kg
MCS/IMCS:21
Herkomst
Gekocht in Juli 2007, samen met een 400cm Gold en een paar zeilen. Deze kon ik voor zo weinig kopen dat ik mijn oude Viper75 430cm maar heb vervangen.

Zoals ook zijn voor ganger deViper75 is de Gold een zeer fijne mast, perfecte balans tussen gewicht, prijs en duurzaamheid. Daarnaast fijn het idee van een witte mast wel fijn met oog op de zon.

Kon een nieuwere kopen, dus deze is vervangen. Jaren heerlijk mee gevaren en het is nauwelijks aan het zeil te zien.

Zeilen:
Gebruikt met:

Fiberspar Reflex Wave 400 cm
Lengte:400 cm 50 Reflex Wave 400 cm
Carbon:60%
Gewicht:1,95 kg
MCS/IMCS:19
2dehands gekocht in Tilburg ik was opzoek naar een 400cm mast voor als het stormde, wilde een Fiberspar Tidal Wave Quick Tip, maar vond een beter, deze Reflex Wave.

Sterk en licht mastje. Top is relatief licht waardoor de mast nog sneller aanvoelt.

Verkocht omdat ik merkte dat North masten nog beter werken in de nieuwere North zeilen.

Zeilen:
Gebruikt met:

North XC60 400 cm
Lengte:400 cm 1 XC60 400 cm
Carbon:60%
Gewicht:2,05 kg
MCS/IMCS:19
Zeer fijne mast, ideale verhouding, prijs, prestatie en duurzaamheid. Ik ken echt niemand die een XC60 heeft gebroken. Deze masten kunnen heel veel hebben.

Vervangen door een Gold 400 en XC60 380. Ik kon een nieuwe 380 kopen voor echte stormen dus durfde ik het wel aan om een 75% carbon mast voor mijn 4.7 te gebruiken, die daarnaast ook nog eens mijn IQ 5.0 goed laat presteren.

Zeilen:
Gebruikt met:

North XC60 380 cm
Lengte:380 cm 1 XC60 380 cm
Carbon:60%
Gewicht:1,9 kg
MCS/IMCS:17
Herkomst
Nieuw gekocht in April 2007. Super wave mast. Kon deze 380 nieuw kopen voor een zeer zacht prijsje.

Maakt mijn 3.7 en 4.2 super vergevingsgezind, ideaal voor stormen.
De XC60 stond altijd al bekend om zijn zeer goede duurzaamheid.
Dus ideaal als Wave mast voor stormen.

Helaas bleek deze XC60 niet zo duurzaam. De mast is begin Februari 2011 gebroken. Niet de mast zelf brak, maar het verlengstuk dan in de top gaat is gebroken. Waarom kan ik niet verklaren. Mast was dan 10 jaar oud, ik had hem in 2007 overjarig gekocht. Totaal 6 dagen mee gevaren en nog geen 10 uur. Zonde.


Zeilen:
Gebruikt met: