Zware slalom training
Voorspelling was toenemende wind tot 35 kts rond 14:00 en daarna snel afnemend.
Vandaag Regiocup Zuid Slalom training, mooie kans om op hard weer te trainen.
Er was maar een kleine opkomst, 8 man, waaronder toppers als Adriaan van Rijsselberghe, Coen Swijnenburg en Marco van der Leer.
Ik was lekker op tijd, dus alle tijd om setjes op te tuigen, wilde met de 7.8 beginnen omdat de wind nog zacht was en zou toenemen.
Voor ik die uit de kar had leek de wind al toe te nemen. Dus eerst iSonic 101 met Warp 7.0 opgetuigd.

Voor dat de training echt begon al ff paar rakjes gedaan met de Venom 36cm er onder. Achter de haven was de wind minimaal, maar daar buiten liep de set lekker. Planeerde eerste gijp direct door. Top. Hoogte lopen terug, zeker achter de haven, viel tegen. FF andere vin pakken.

Makani Kauila v2 38cm (had de 36cm willen pakken, blijkbaar de verkeerde gepakt)
Eerste keer met de kleine Kauila v2s.
We begonnen met 3 back-to-back slalom races op een baan met korte rakken. Ideaal voor training.
Daarna ff pauze weer 3x back-to-back. Slopend, maar leerzaam. Meestal was ik echt 2 seconden of zelfs 4 te laat bij de start. Een start was ik 1 seconde te vroeg. Moet duidelijk veel trainen op mn timing. Heb een plan in mn hoofd om dat goed te trainen.
De toppers zaten vaak makkelijk met 3 a 5 man op 1 lijn in het start signaal, ik moet nog meer trainen om daar bij te zitten.
Snelheid? Nooit mijn sterkste punt tijdens wedstrijden. En als je Adriaan zit vliegen.. wat een verschil. Op de kant laat Adriaan zn GPS zien, had 68 km/u gehaald tijdens een trainingsheat!! Dat is mijn topsnelheid op vlak water met een speed setje.

De Kauila werkte heerlijk, nul spin-outs, rust, snelheid leek goed. Gijpen heerlijk.
Wind nog veel harder waardoor ik moeite krijg om het zeil dicht te houden. Voor de zekerheid de Kauila v2 36cm gepakt, maar dat had geen nut, zeil was gewoon te groot.

Op de kant kleiner zeil optuigen, direct voor de Warp 5.7 gegaan. Wilde de Aeron 180-230 v-grip hybrid gebruiken, maar die zat vast, helemaal vast.
Dus dan maar weer de Dynafiber Blacklunar 155-205 v-grip gepakt, nu met een carbon X9 eindstuk er in ipv goedkoop alu buisje. Giek is wat smal, maar werkte tijdens het NK ook al in dit setje. Met de S-type 104 en Venom 32cm er onder snel het water weer op.
Miste een start, had gemist wat we gingen trainen. Viel een keer helemaal stil bij een start. Ik had het idee dat ik niet meer mee deed met de training. Kon na de finish boei niet snel genoeg bij de start komen, liep gewoon te weinig hoogte. Na weer een slechte start naar de kant gegaan om een andere vin te pakken.

Met de Venom 34cm nu onder de S-Type en Warp 5.7, weer het water op. Miste net een start, had een slechte volgende start, miste snelheid om op tijd bij de start streep te kunnen zijn. Miste volledig de volgende start, viel stil tijdens de aanloop en duurde heel lang voor ik weer genoeg wind had. Zeil was te klein achter de have waar de aanloop naar de start was. Naar de start boot gevaren en aangegeven dat ik ging stoppen. Ik was ook helemaal leeg. Was een zwaar dagje.

Op de kant bleek ik niet de enige: Marco en ook Team Wadden stopte er mee. Coen en zn maatjes gingen nog wel ff door. Ik heb eerst op de kant mn 7.0 setje opgeruimd.
Daarna toch nog ff de RRD X-Fire v2 90 gepakt. Had het board nog niet gevaren en moet mijn S-Type 104 gaan vervangen. Dus ideaal weer om hem eens te testen. Was wel erg moe, maar de kans was te mooi, met de Venom 32cm en Warp 5.7. Viel helemaal niet tegen, board is bijna 15 liter minder dan de S-Type, maar merkte qua aanplaneren geen verschil. Controle voelde goed, gijpen was makkelijk. Voetbanden vond ik te wijd, stond er niet vast in. Was een korte sessie, maar eerste indruk is goed.

Training was zwaar geweest, geen makkelijk weer. De keuze voor de 5.7 was achteraf verkeerd. 6.3 was beter geweest. Mijn conditie schiet zeker nog te kort. En starts op open water, dus zonder een markering om als timing referentie te gebruiken is nog slecht, dat moet beter.

Hoe zwaar het was bleek 2 weken later pas: Trapeze haak bleek gebroken.


Kabbelaarsbank

10:15 0.25 uur Wind: Z/ZW 16/20 kts
Board: Starboard iSonic 101 - C3 Venom v2 36cm
Zeil: North Warp F2009 7.0 - North Platinum(09) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Wind beetje minimaal, eerste gijp direct door geplaneerd. Achter de haven minimale wind. Kon daar geen hoogte lopen, buiten was de wind duidelijk beter.
10:30 1.75 uur Wind: Z/ZW 16/28 kts
Board: Starboard iSonic 101 - Makani Kauila v2 38cm
Zeil: North Warp F2009 7.0 - North Platinum(09) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Wouw, impressed. Eerste keer met de Kauila v2 38cm Voelde niet heel snel, maar was het wel, rust! Betrouwbaar! Geen enkele spinout. Op alle koersen goed. Loopt goed hoogte, geeft rust downwind, lift lijkt goed. Moet nog wel meer testen om te kijken hoe de snelheid echt is tov andere vinnen.
Na een tijdje werden de vlagen toch wel heel erg hard en kon ik de 7.0 niet meer varen.
12:15 0.25 uur Wind: Z/ZW 22/30 kts
Board: Starboard iSonic 101 - Makani Kauila v2 36cm
Zeil: North Warp F2009 7.0 - North Platinum(09) 460cm - AL360 E3 Carbon 210-270
  Wind was gewoon te hard, eenmaal in plane, op snelheid, was halve wind nog net te houden, maar verder kon ik niks.
13:00 1.25 uur Wind: ZW 20/35 kts
Board: Starboard S-Type 104 - C3 Venom 32cm
Zeil: North Warp F2010 5.7 - North Gold(b) 400cm - Dynafiber Blacklunar 155-205
  Blacklunar heeft nu een X9 Carbon eindstuk, eerste keer in deze vorm gebruikt, voelt prettig, stijf. Giek is wat smal voor het zeil, maar is zelfs verlengd tot 195cm stijf genoeg. Wind was nog al wisselend, moest wat zoeken naar de juiste trim. Had ik die eindelijk zakte de wind wat meer in en kon ik met de Venom geen hoogte meer lopen. Dus maatje groter gepakt.
14:15 0.5 uur Wind: ZW
Board: Starboard S-Type 104 - C3 Venom v2 34cm
Zeil: North Warp F2010 5.7 - North Gold(b) 400cm - Dynafiber Blacklunar 155-205
  In de vlagen liep het goed, alleen werd de wind snel minder. En was het veel dobberen.
15:15 0.5 uur Wind: ZW 20/30 kts
Board: RRD X-Ride v2 90 - C3 Venom 32cm
Zeil: North Warp F2010 5.7 - North Gold(b) 400cm - Dynafiber Blacklunar 155-205
  Eerste keer met een RRD X-Fire, in dit geval mijn v2 90. Wind was wat minimaal, maar goed om een eerste gevoel te krijgen. Voetbanden vond ik nog te wijd, volgende keer DaKine Contours proberen. Rust van het board voelde wel fijn. Hopelijk snel uitgebreider testen.